PMI Malaysia

Pekerja Migran di Malaysia yang Tak Patuhi SOP Lockdown akan Dideportasi

Departemen Imigrasi Malaysia (JIM) menegaskan, pekerja migran yang berkeliaran dan tidak mematuhi prosedur operasi standard (SOP) pelaksanaan lockdown atau dalam bahasa lokal disebut Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) akan dikenakan tindakan tegas dan akan dideportasi.

Ketua Pengarah JIM, Datuk Khairul Dzaimee Daud mengatakan, majikan yang mempekerjakan pekerja asing (pekerja migran) harus bertanggung jawab memastikan pekerjanya tidak keluar dari penempatan setelah habis bekerja.

Menurutnya, JIM akan terus mengadakan Operasi Patuh untuk memastikan supaya pihak-pihak yang tidak mematuhi SOP dan melanggar undang-undang dikenakan tindakan tegas, termasuk warga asing itu sendiri.

“Sejak Januari hingga 9 Juli lalu, sebanyak 2,012 operasi penegakan hukum telah dijalankan. Dalam kurun waktu tersebut, sebanyak 53.201 individu telah diperiksa dan dari jumlah itu sebanyak 9.245 orang Pendatang Tanpa Izin (PATI) dan 99 orang majikan telah ditahan,” kata Datuk Khairul kepada media lokal, Utusan Malaysia, Senin (12/7).

*(rozi_EM)



Related Articles