Breaking NewsPMI lainnya

Gunakan Identitas Palsu untuk Melamar Kerja, 3 PMI di Malaysia Dikenakan Denda Rp 20,6 Juta

Tujuh pekerja migran di Malaysia, tiga di antaranya Pekerja Migran Indonesia (PMI) dikenakan denda antara RM 3000 hingga RM 6000 (Rp 10,2 – 20,6 juta) atas kesalahan menggunakan kartu identitas palsu dan kartu identitas milik orang lain untuk melamar kerja.

Sebagaimana dilaporkan media Malaysia, Bernama, tujuh pekerja migran yang bekerja di sebuah kilang (pabrik) tekstil dihadapkan ke Mahkamah Majistret Shah Alam pada hari Rabu (15/9) atas kesalahan tersebut.

Tujuh pekerja migran itu terdiri dari empat orang warga Filipina dan tiga wanita warga negara Indonesia atas nama Sundari Mahmudi (29), Salina Husin (48), dan Mulyani (47).

Mereka dikenakan denda antara RM 3000 hingga RM 6000 atau hukuman enam bulan penjara jika tidak mampu membayar denda.

Ketujuh orang tersebut didakwa melakukan kesalahan itu pada 14 September 2021, sekitar pukul 2 siang di sebuah kilang tekstil Seksyen 26 Taman Perindustrian Hicom, Shah Alam, Selangor.

Selama proses pendakwaan di pengadilan, ketujuh orang tersebut tanpa didampingi pengacara dan di depan Pegawai Pendakwa Jabatan Pendaftaran Negara Zulkarnain Ahmad, mereka semua mengaku bersalah.



Related Articles